Jak zezłomować auto? PORADNIK krok po kroku

Jeśli zastanawiasz się nad złomowaniem pojazdu, przeczytaj nasz krótki poradnik, a nie będziesz miał/a już dłużej wątpliwości, jak to zrobić.

Na złom nadają się pojazdy, które są niesprawne, uległy wypadkowi, mają już swoje lata i stoją nieużywane. Z takim samochodem powinieneś/powinnaś zgłosić się do stacji demontażu pojazdówSzrot Warszawa. Musisz mieć niezbędne dokumenty, bez których zezłomowanie nie będzie możliwe.

Następnie z wydanym przez pracownika stacji zaświadczeniem, musisz udać się do odpowiedniego urzędu i wyrejestrować pojazd, a następnie powiadomić ubezpieczyciela o fakcie zezłomowania pojazdu. Ale po kolei…

Dokumenty potrzebne do zezłomowania auta

Zanim skontaktujesz się ze stacją demontażu pojazdów, zbierz niezbędne dokumenty. Należą do nich:

  • dokument tożsamości (np. dowód osobisty) – dotyczy to wszystkich współwłaścicieli pojazdu (niezbędne będą upoważnienia, jeśli któryś z nich nie stawi się osobiście),
  • umowa kupna-sprzedaży,
  • karta pojazdu (jeżeli taka była wydana),
  • wpis do ewidencji działalności gospodarczej (jeśli jest to auto firmowe).

Chcesz szybko pozbyć się auta? Wejdź tu: złomowanie auta Warszawa.

Legalnie działająca stacja demontażu pojazdów

Stacja demontażu pojazdów powinna mieć odpowiednie uprawnienia od wojewody. Dzięki temu taki punkt może wydawać zaświadczenia o zezłomowaniu pojazdu, które są niezbędne do dalszych czynności.

Lista legalnie działających stacji demontażu jest dostępna na stronie internetowej właściwego dla miejsca Twojego zamieszkania urzędu wojewódzkiego.

Formę transportu pojazdu na złomowisko możesz uzgodnić z pracownikami stacji – czy sam dostarczysz samochód, czy niezbędna będzie laweta.

Kwota, którą otrzymasz za sprzedaż pojazdu, jest ustalana indywidualnie i zależy od stanu pojazdu, części i wagi całkowitej. Najlepiej od razu skontaktować się ze stacją i spytać o warunki zapłaty.

Wyrejestrowanie pojazdu i zwrot niewykorzystanej składki OC

Po zezłomowaniu samochodu masz miesiąc, aby dokonać wyrejestrowania pojazd. Jeśli tego nie zrobisz, możesz zapłacić karę. W urzędzie oprócz zaświadczenia ze złomowiska niezbędne będzie złożenie wniosku oraz uiszczenie opłaty, a także: dowód tożsamości, dowód rejestracyjny, karta pojazdu i tablice rejestracyjne.

Po wypełnieniu formalności wydział komunikacji ma 30 dni na wyrejestrowanie pojazdu. Kiedy to nastąpi, należy powiadomić ubezpieczyciela o tym fakcie. Jest to niezbędne, aby otrzymać niewykorzystaną składkę OC. Zwykle taką informację możesz zgłosić elektronicznie, przesyłając dokument potwierdzający zezłomowanie pojazdu i jego wyrejestrowanie.