Wysoka efektywność pracowników przekłada się na wyniki firmy, a co za tym idzie na jej zysk. Budowanie zespołu to nie tylko poszukiwanie pracowników posiadających kwalifikacje i kompetencje to wypełniania danych obowiązków. Budowanie zespołu pracowniczego to również zdobywanie zaufania pracowników oraz dostosowanie obowiązków do ich indywidualnych predyspozycji, doświadczenia oraz umiejętności. Aby zbudować zespół pracowników, w którym każdy będzie czuł się jak w domu, włącznie z Tobą, należy pamiętać o paru niezbędnych kwestiach.
Bądź liderem
Bycie liderem to nie tylko rozporządzanie czasem pracy i zadań między pracowników. Bycie liderem to również budowanie w zespole atmosfery, w której każdy będzie czuł się komfortowo. Dobre samopoczucie pracowników oznacza większe zaangażowanie w wykonywanie powierzonych obowiązków. Budowanie zespołu pracowniczego to bardzo odpowiedzialne zadanie, podczas którego należy pamiętać, że liczy się przede wszystkim dobro pracowników, ponieważ to oni, swoim zaangażowaniem i wynikami powodują, że każda osoba o wyższym stanowisku ma szanse na zarobek.
Inicjuj komunikację i integrację w zespole
Komunikacja w zespole to podstawa, zwłaszcza jeśli projekty lub zadania wykonywane są w większych grupach, w których każde niedopilnowanie obowiązków może się skończyć opóźnieniem ich zakończenia. Inicjowanie komunikacji może odbyć się w postaci propozycji wspólnej, krótkiej przerwy na kawę raz na jakiś czas, na przykład po skończonym zadaniu czy projekcie lub zarządzenie przerwy obiadowej w tym samym czasie dla każdego pracownika (o ile wymiary jadalni na to pozwalają). Pracownicy dzięki integracji nie będą mieli oporów przed komunikacją podczas wykonywania powierzonych im obowiązków. Stworzenie wewnętrznego komunikatora firmowego, w którym każdy będzie mógł raportować swoje działania oraz szybko komunikować się z innymi pracownikami to kolejny krok do poprawnej komunikacji w zespole.
Bądź sprawiedliwym sędzią
Rozwiązywanie sporów w firmie należy zwykle do osób o nieco wyższym lub zdecydowanie wyższym stanowisku. Jeśli w zespole istnieją jakiekolwiek spięcia, najlepiej rozwiązać je od razu, aby praca szła do przodu. Konflikty między pracownikami mogą również zepsuć komunikację w zespole. Warto nie opowiadać się za żadną ze stron, chyba że ma się do tego konkretny powód i znaleźć rozwiązanie, które każdemu pracownikowi pozwoli na powrót do zadań. Sprawiedliwe rozwiązywanie konfliktów pozwoli na postawienie Cię w roli autorytetu oraz osoby, której bez znaczenia na problem, można zaufać bez najmniejszej wątpliwości.
źródło zdjęć: freepik.com